Syndabocken bottennapp på filmfestival

Filmen Syndabocken är ett typisk exempel på överdriven ambition; att förvandla ett obegripligt och ologisk manus till något slags smygthriller. Hela projektet misslyckas från första filmrutan till den sista.

Filmen utspelar sig på Malta och kretsar bedragaren Dimman som anländer till ön för att söka försoning med sin före detta partner och överraska sin gamla vän på hans bröllop.

Egentligen kan jag inte skönja något kvalitativt i denna film. Ett något uppiggande inslag står dock sångaren och artisten Tommy Nilsson för i en någorlunda betydande biroll. Han spelar denna överraskande bra. Tyvärr jobbar han i hård motvind med en i övrigt medioker ensemble.

Den här soppan ger jag ett π med ett tillägg enkom tilldelat Nilssons prestation. Slutbetyget blir alltså π π.

Om du som filmentusiast inte är hemfallen masochism, bespara dig själv ett lidande och välj vad som helst i övrigt bland det breda urval Stockholms filmfestival har att erbjuda.

Syndabocken
Manus och regi: Axel Petersén
Stockholms filmfestival

image_pdfSkriv ut PDF!image_printSkriv ut!
Postad i ,

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

ANNONSER

Vårt nyhetsbrev

Prenumerera på SocialPolitiks digitala nyhetsbrev här!

ENOUGH

Donera till SocialPolitik!

I 24 år har tidningen envist skrivit om allt från barns livsvillkor och kulturens kraft till hur socialtjänst, psykiatri fungerar.

Det tänker vi fortsätta med. Vi behöver ditt stöd!

 

KÖP REKORDÅRENS SOCIONOMER

SOCIALPOLITIK NR 1 2021