- 0share
- E-post
Som vanligt blandas stort och smått, talteater, dans, musik, cirkus och performance. Sublima höjdpunkter med mediokra. Nytt för året var föreläsningar som föreställningar.
Till exempel:
Amund Sjölie Sveen
Economic Theory for Dummies
Alltså en föreläsning om ekonomi som teater. Fungerar det? Ja, utomordentligt.
Sjölie Sveen gör med hjälp av Power Point en presentation av dagens ekonomiska system mot bakgrund av – jordens och människans – utveckling under femtio tusen år . På en timme ger den mer insikter än långa universitetskurser. Några lätt surrealistiska musikinslag, till exempel med datorn som instrument, ger dessutom förläsningen en poetisk dimension.
Kettly Noël & Koffi Kôkô
Un Tango avec le Baron
En pardans av två suveräna dansare on livet och döden. En voodooseans som håller mig trollbunden. Den innehåller allt: Humor, utmaningar, innerlighet, misstro och kärlek. Och vilken fysisk prestation – en timmes oavbruten ofta extatisk dans!
Efter föreställningen delade Susanne Osten ut pris till Kettly Noël från The Edit and Ira Morris Hiroshima Foundation for Peace and Culture. Noël arbetar bland annat med att få utsatta ungdomar i Bamako i Mali att engagera sig i dans. En värdigare pristagare har jag svårt att tänka mig.
Raimund Hoghe
I remember – Göteborg
En kortvuxen, kutryggig gubbe med stenansikte håller i ett tomt rum en enmansföreställning. Till operamusik, chanson och tango rör han sig långsamt, tar några stillsamma danssteg och förmår återskapa ett liv. Närvaron är fullständig. Jag blir varse hur vi ser och tänker, minns och åldras. Dröjande som i No-teater höjs medvetandet om vad livet är. Låter det flummigt? Då har ni inte upplevt Raimund Hoghe.
Árpád Schilling & Kretakör
The Party
Ett familjedrama i dagens Ungern. Om hur den politiska utvecklingen skapar motsättningar och förändrar människor. En inträngande analys av hur populism och privatisering går hand i hand med rasism. I föreställningen blandas talteater med cirkusartisteri och jazzmusik. Lite spretigt men för det mesta uttrycksfullt.
Kretakörs regimkritiska hållning har inneburit att de inte får några bidrag och inte kan framträda i Ungern.
Les ballets C de la B & Alain Platel med Münchner Kammerspiele
tauberbach
Vi möts av en scen fylld av klädtrasor som skall föreställa en soptipp och dess invånare. I utomordentligt skickligt spelade scener framställer akrobatiska dansare groteska möten mellan människor och sexuella orgier. Man spelar mentalsjuka till vacker lågmäld musik av Bach och Mozart. Associationerna går till Dantes Inferno, Bosch och markis de Sade.
Den förfinade estetiken får mig att må illa. Aldrig så skickligt artisteri kan inte sudda ut den verklighet och det elände som är föreställningens utgångspunkt. Men kanske är det avsikten.
Gunilla Heilborn
Gorkij Park 2
”En oklar redogörelse, dunkel som alla drömmar” kallas den i programmet. För mig blev den bara oklar. Möjligen handlade den om minnets osäkerhet. Tyvärr saknade föreställningen en gestaltning som frigjorde tankar och associationer. Nu blev det mest monologer utan samband avbrutna av några få korta danser som i sin ofullkomlighet var pjäsens behållning.
Jan Molin
Göteborgs Dans och Teaterfestival firade i år 20-årsjubiléum
ägde rum den 14-21 maj 2014.
ANNONSER
Vårt nyhetsbrev
Prenumerera på SocialPolitiks digitala nyhetsbrev här!
ENOUGH
Donera till SocialPolitik!
I 24 år har tidningen envist skrivit om allt från barns livsvillkor och kulturens kraft till hur socialtjänst, psykiatri fungerar.
Det tänker vi fortsätta med. Vi behöver ditt stöd!
KÖP REKORDÅRENS SOCIONOMER
SOCIALPOLITIK NR 1 2021