- 0share
- E-post
Under många år har vi tillbringat somrarna i vårt torp utanför Fjärdhundra, en timmes bilresa från Stockholm, norr om Enköping. För drygt tio år sedan flyttade en familj in i den nedlagda kvarnen i Forsby, i utkanten av Fjärdhundra. Det var Staffan Larsson och Ibba Andersson med barn.
Han hade då lämnat sin tjänst som dirigent och hon sin karriär som operasångerska. Nu skulle de förverkliga sin dröm, att starta ett café och musikscen. I bagaget hade de ett stort nätverk av framstående musiker.
Efter några år hade de renoverat kvarnen, byggt upp cafét och skapat en vacker utemiljö med blommande buskar och blommor runt kvarndammen. Där kan man dricka kaffe eller ett glas vin, njuta av miljön och ljudet från den strömmande forsen. Värdparet är socialt begåvade entreprenörer med förmåga att skapa en trevlig atmosfär. Under de senaste åren har de bjudit in till konserter i kvarnen. Musikutbudet är brett, med en viss dominans för klassisk musik med internationellt kända musiker.
Så var det dags för oss att bänka oss i kvarnen och lyssna på Julia Isaksson, en ung begåvad pianist som har vunnit flera internationella tävlingar. Hon började spela redan som sjuåring och som ung vuxen studerade hon på Musikhögskolan i Malmö och vid Royal Academy of Music i London. 2021 höll hon sin diplomkonsert i Malmö.
Julia steg upp på scenen i en vacker sidenklänning med naken rygg och satte sig vid den stora flygeln. Det blev en spännande kontrast med den unga vackert klädda kvinnan i den gamla kvarnen med högt i tak och med takstolar av tjocka flera hundra år gamla bjälkar, med bra akustik. Genom fönstren ser man himlen och hör forsens brus. En härlig miljö för att njuta av musik.
Det blev inramningen och konserten inleddes med Debussy, sedan bland annat Ravels La Valse, Schumanns Opus 1 och sist ett fantastiskt stycke av Frans Liszt. Julia Isaksson presenterade de olika stycken hon skulle spela och kompositörerna med en självklar aura av kunskap och ödmjukhet. Hon fick stående ovationer efter avslutad konsert.
Julia spelade känsligt och kraftfullt. Ravels La Valse hade skapats med inspiration av wienervalser, men Ravels vals blev allt galnare och galnare och för att i slutet fullständigt tappa kontrollen. Den dynamik som Julia Isaksson tog sig an stycket med gjorde oss andlösa. Vi insåg att vi fått lyssna till en ung begåvad talang som kommer att göra stor internationell karriär, en karriär som redan börjat. Och att hennes framträdanden i framtiden kommer att äga rum på betydligt större scener än den gamla kvarnen i det lilla samhället Fjärdhundra.
Scener utanför de större städerna är viktiga arenor för kultur i bygder som i övrigt saknar mycket av det utbud som städerna erbjuder. Det finns några scener på landsbygden som Västanåteatern i Sunne, Operan på Skäret, Norbergspelen och Värmlänningarna i Ransäter.
Claudette Skilving
Läs mer om kultur i gamla bruksorter
ANNONSER
Vårt nyhetsbrev
Prenumerera på SocialPolitiks digitala nyhetsbrev här!
ENOUGH
Donera till SocialPolitik!
I 24 år har tidningen envist skrivit om allt från barns livsvillkor och kulturens kraft till hur socialtjänst, psykiatri fungerar.
Det tänker vi fortsätta med. Vi behöver ditt stöd!
KÖP REKORDÅRENS SOCIONOMER
SOCIALPOLITIK NR 1 2021