Egenartad dans blir en lisa i valtid

Göteborgs Dans & Teaterfestival har funnits sedan 1990-talet. Först vartannat år men efter en kort tid med mindre resurser har den fått fast form i augusti varje år. Hit har kommit avantgardet av scenkonst i världen och givit oss nyskapade verk av högsta klass.

Du som vill uppleva egenartad och utmanande dans, nycirkus och teater bör reservera tid i slutet av augusti.

I en ekande tom valrörelse utan visioner och varje inslag av kultur så är Dans & Teaterfestivalen 2018 en lisa. Vilka upplevelser och vilken förmåga att skapa! Här några exempel.

Shoot the Moon/Singulière Odyssée/The Statement/Woke up Blind
Nederlands Dans Theater

Virtuosa dansare i fyra vackra uppsättningar. De är poetiska och groteska och gestaltar sökande, ensamhet och ibland orgiastisk gemenskap.

Singulière Odysée utspelar sig i en gammaldags borgerlig instängd miljö. Men dörrar och glipor öppnar sig. Assosiationer går till surrealister som Magritte och Max Ernst eller till Hammershöis bortvända människor.

I The Statement gestaltas ett krisartat sammanträde av de otroligt skickliga dansarna. Vilken dröm för en gammal tjänsteman!

Gustavia
Mathilde Monnier & La Ribot

De två äldre damerna börjar med att snyfta och kvida som små barn för att sedan övergå till dans med åskväder som ljudbakgrund. De förmår att i en utsökt koreografi gestalta pinuppor, Sisyfos och Golgatavandring men framförallt kvinnans roll på jorden.

Det är groteskt, roligt, vulgärt, stundtals nästan obehagligt och småfånigt clowneri – men sublimt. Performance och dans i världsklass.

Pour le meilleur et pour le pire
Cirque Aîtal

Nycirkus när den är som bäst. En stor fransman och en liten finska och en gammal Simca i ett relationsdrama. Konflikt, gemenskap och vardagliga problem skildrat med humor och halsbrytande akrobatik.

Ein Volkfeind (En folkefiende)
Schaubühne Berlin

En varsam modernisering av Ibsens drama. Både humoristiskt och djupt tragiskt om miljöförstöring och en man som inte vill dagtinga med sitt samvete och därmed blir överhetens fiende.

Så suveränt spelad att man förmår dra igång en debatt med publiken utan att det stör den fortsatta föreställningen.

Text: Jan Molin
Foto: Rahi Rezvani från föreställningen Woke up blind med Nederlands Dans Theater

Postad i , ,

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

ANNONSER

Lediga jobb

Söker du nytt jobb? Titta bland våra platsannonser och se om något passar dig.

Vårt nyhetsbrev

Prenumerera på SocialPolitiks digitala nyhetsbrev här!

Donera till SocialPolitik!

I 24 år har tidningen envist skrivit om allt från barns livsvillkor och kulturens kraft till hur socialtjänst, psykiatri fungerar.

Det tänker vi fortsätta med. Vi behöver ditt stöd!

 

SOCIALPOLITIK NR 1 2018

Send this to a friend