Våga synas och ta plats

Modigt, vågat, elegant, eller med dagens uttryck, coolt, så tänkte många av oss när Sara Danius dök upp på Nobelfestligheterna i sina mycket speciella klänningar. Nu kan klänningarna ses på Nationalmuseum. Det är en fin utställning. Bländande vacker.

Kan fyra klänningar räcka för en hel utställning, kan man undra. Svaret är ja. Detta tack vare ett skickligt arrangemang där varje klänning har en egen monter, omgiven av spegelglas och i perfekt anpassat ljus. Och naturligtvis därför att varje klänning är ett konstverk. Och att Carl Bengtssons porträtt av Sara Danius är storslagna.

Klänningarna är gjorda av den numera välkände modeskaparen Pär Engsheden, i nära samarbete med Sara Danius. De måste ha haft roligt under tiden som skapandet pågick.

Sara Danius var medlem av Svenska Akademien under tiden 2013 till 2018, på samma stol som Selma Lagerlöf. 2015 blev hon Akademiens första och hittills enda kvinnliga ständiga sekreterare. Hon lämnade Akademien i samband med de stridigheter som uppstod till följd av misstänkta oegentligheter inom Akademien och i dess närhet.

Nobelklänningarna speglar Sara Danius självständighet, mod att ta plats och att stå för sin åsikt. Den orange och chockrosa kreationen hon bar på sin sista nobelfest 2018 blir en uppmaning till alla kvinnor att våga synas och ta plats och en påminnelse om att kvinnor kan göra entré även på scener som av hävd varit förbehållna män.

Selma Lagerlöf var för övrigt den första kvinnan i Svenska Akademien och den första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur.

Text: Gun-Lis Angsell
Bild: Anna Danielsson/Nationalmuseum

Pär Engsheden och Sara Danius Nobelklänningar
Nationalmuseum
till och med 21 februari 2021