- 0share
- E-post
Är det inte dags att byta beteckning på det vi kallar hedersrelaterat våld?
Heder är ett begrepp vi ska vara rädda om. Och jag lånar Teodor Kalifatides resonemang, som tyvärr inte har fått genomslag:
Det handlar om en skam- eller kontrollkultur, när kollektivet skambelägger och kontrollerar individen för att individen ska följa traditionens konventioner.
Heder har vi alldeles för lite av i dag – av civilkurage, mod och styrka att agera på ett hedervärt sätt, både i tjänsten och privat, både för vår egen och andras skull.
Så byt ut heder till skam i skamkultur, skambrott, skamvåld, skamrelaterade våldsbrott…
Och värna om hedersbegreppet!
Maria Wallin
Missa inte comment!
1 Kommentar
Lämna en kommentar
ANNONSER
Vårt nyhetsbrev
Prenumerera på SocialPolitiks digitala nyhetsbrev här!
ENOUGH
Donera till SocialPolitik!
I 24 år har tidningen envist skrivit om allt från barns livsvillkor och kulturens kraft till hur socialtjänst, psykiatri fungerar.
Det tänker vi fortsätta med. Vi behöver ditt stöd!
KÖP REKORDÅRENS SOCIONOMER
SOCIALPOLITIK NR 1 2021
Jag tror att hedersbegreppet som det korrumperats av somliga riksdagspartier och i kvällspressen helt enkelt ersatt tydligare rasistiska tillmälen. Ingen skulle längre ta ett debattinlägg som använde andra äldre nedvärderande synonymer till heder, eller hederskultur som svartskalle eller blatte på allvar. I stället har man valt ordet heder med tidigare positiv konnotation. Förskjutningen i språket är fatal. När jag var liten fick jag lära mig att vara hederlig. En hedersperson. Det vill säga att vara rättvis och ha heder. Numera betyder det att slå eller döda en familjemedlem
När människor någon annanstans ifrån plågar en familjemedlem, så är det frågan om den mystiska hedern, som tillhör de Andras essens. Enligt något slags pervers logik skulle det ligga i andra folkgruppers (läs muslimers-) natur, eller folksjäl, att pryla familjemedlemmar. När en försupen svensk slår en familjemedlem eller på annat sätt beter sig maktfullkomligt, så är det ett tragiskt undantagsfall. De ”tragiska undantagsfallen” är självklart flera än hedersbrotten. Det ligger alltså mera i den svenska ”folksjälen” att utsätta svenska familjemedlemmar för ett ”tragiskt undantagsfall” än det ligger i andra folkgruppers ”folksjäl” att utsätta sina familjemedlemmar för ett hedersbrott.
Resonemanget i båda fallen är absurda. Det finns ingen folksjäl. Ingen ”kultur” som binder samman alla de Andra och får Dem att pryla sina familjemedlemmar. Orden heder och hederskultur är korrupta. De skymmer verkliga sociala orättvisor som drar mot rasism.